Baner reklamowy – projektowanie, wymiary, cena i druk

Baner reklamowy to reklama zewnętrzna z możliwością umieszczenia dowolnego nadruku, a mówiąc prościej wydrukowany na płachcie materiału przekaz informacyjny lub reklamowy.

Celem banera jest skuteczne przekazanie odbiorcy treści na nim umieszczonej.  Dlatego ogłoszenia powinny być czytelne. Banery reklamowe doskonale nadają się do promocji przedsiębiorstwa czy promocji określonych haseł, czy idei. Te uniwersalne nośniki informacji mogą być wykorzystane z powodzeniem w każdej branży. Każdemu przedsiębiorcy zależy przecież na przyciągnięciu jak największej liczby klientów. Organizacje i stowarzyszenia dzięki banerom chcą zaś zyskać zwolenników.

Niewątpliwie reklamowe banery największą rolę odgrywają na rynku lokalnym. Tradycyjny baner zawieszony w widocznym miejscu może zdziałać cuda. Chwytliwe czy żartobliwe hasło, piękne kolory i ciekawy design  sprawią, że nikt nie przejdzie obojętnie. Dobry baner wszystkim zapadnie w pamięć.

Baner reklamowy

Spis treści:

  • Rodzaje banerów
  • Drukarnia banerów
  • Banery reklamowe – cena
  • Banery – wymiary

 

Rodzaje banerów

Na dobrze przygotowanym projekcie działania się nie kończą. Przed zleceniem druku trzeba podjąć dość ważne decyzje dotyczące parametrów technicznych. Chodzi o wielkość i rodzaj reklamy. Wymiary na baner z reguły zależą od miejsca, w którym baner będzie wisiał. Trzeba określić, jak duży baner można tam powiesić i w jaki sposób. To głównie miejsce determinuje kwestie techniczne.

Na dachach, frontach budynków lub ogrodzeniach najlepiej sprawdzą się banery jednostronne. Jeśli reklama ma być dobrze widoczna z każdej strony, warto wybrać baner dwustronny. To świetne rozwiązanie na eventy organizowane na zewnątrz, gdzie ludzie przemieszczają się wokół reklamy.  Z kolei w miejscu słabiej widocznym czy odwiedzanym nocą warto rozważyć zastosowanie reklamy odblaskowej. Wystarczą wtedy światła reflektorów czy latarni by nasze hasło reklamowe było widoczne z daleka.

Drukarnia banerów

Drukowanie banerów korzystają z najnowocześniejszych technologii poligraficznych. Banery wykonywane są głównie w technice druku solwentowego na podłożach winylowych (poliester powlekany PCV) oraz druku termotransferowego na materiałach poliestrowych.  Dzięki tym technologiom całą powierzchnię banera pokrywa kolorowy wydruk odporny na zmienne warunki atmosferyczne.

Banery winylowy w technologii druku solwentowego powstają na materiałach powlekanych PCV. Mają bardzo dużą trwałość i odporność na warunki atmosferyczne. Druk banera na materiałach frontlight, blockout, siatce mesh czy canva wykonywany przy pomocy najnowszych cyfrowych technologii, może mieć maksymalnie szerokość 5 m. Barwy są nasycone. A reklamę można umieścić zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.

Najczęściej stosuje się następujące materiały:

    poliestrowa tkanina powlekana PCV o dużej wytrzymałości na rozciąganie oraz warunki atmosferyczne, gramatura 440 gr/m²/510 gr/m²;

  • blockout daje możliwość dwustronnego zadruku, bo nie przepuszczająca światło czarna przekładka znajduje się wewnątrz materiału,  promienie świetlne nie przenikają przez tkaninę i każda strona jest wyraźnie widoczna, gramatura 610 gr/m²;
  • siatka mesh to materiał przeznaczony głównie do prezentacji zewnętrznych wielkoformatowych, struktura siatki jest ażurowa i składa się z wielu regularnie rozmieszczonych otworów, które przepuszczają światło i powietrze, z reguły stosowana na dużych obiektach czy budynkach, lekka i  odporna na warunki zewnętrzne;
  • backlight to materiał podobny do frontlight, lecz zaprojektowany tak by idealnie rozpraszał światło, stosowany głównie wzdłuż dróg lub w miejscach zacienionych;

Druk wykonywany jest na różnych podłożach bez ograniczenia rozmiaru wydruku. W razie czego większe formaty są zgrzewane z brytów. W cenie jest standardowe wykończenie banera: brzegi zgrzane dookoła  oraz nabite aluminiowe oczka mocujące w odstępie ok. 50 cm.

Baner tekstylny wykonany w technice druku termotransferowego jest nieco mniej odporny. Ma jednak swoje zalety. Tusz pod wpływem temperatury wnika w strukturę tkaniny i jest praktycznie nie do usunięcia. Wydruki na poliestrze można prać, prasować i wystawiać na promienie słoneczne. Nie tracą kolorów przez wiele lat. Maksymalny wydruk przy tej metodzie może mieć 3 m szerokości.  Większe formaty osiąga się poprzez zszywanie pojedynczych brytów. Standardowe wykończenie w tym przypadku to zawinięte i zszyte brzegi oraz nabite aluminiowe oczka mocujące w odstępach ok. 50 cm.

Banery reklamowe – cena .

Dużą zaletą banera jako nośnika reklamy jest relatywnie niska cena w stosunku do innych nośników reklamy. Drukowanie to bardzo ekonomiczny sposób. Poligraficzne rozwiązania i nowoczesne technologie pozwalają  znacząco obniżyć koszty produkcji.  Ostateczna cena banera uzależniona jest od formatu i rodzaju produktu.  Zazwyczaj zakup hurtowy, czyli zamówienie kilku sztuk nośników tego typu oznacza zniżkę lub rabat na baner reklamowy. Ceny tego typu nośników są bardzo zróżnicowane i zależą od wielu czynników.

Po pierwsze kwestia projektu. Czy masz już projekt, czy musisz go zamówić ? Jeżeli projekt ma być wysokiej klasy, a design ma przyciągnąć klientów trzeba skorzystać z profesjonalnego studia graficznego. Często tego typu usługi oferują kompleksowo firmy zajmujące się drukiem wielkoformatowym. A może potrafisz zrobić projekt sam ? Wtedy koszty będą zdecydowanie niższe.

Po drugie rozmiar ? Tu sprawa jest raczej prosta. Podawana przez drukarnię cena dotyczy wydrukowania jednego metra kwadratowego. Z reguły im większy powierzchniowo baner, tym cena za metr kwadratowy jest mniejsza. Oczywiście im baner jest większy tym droższy. Z reguły jednak cena za metr kwadratowy banera powyżej 20 m² jest do negocjacji.

Po trzecie od rodzaju użytego materiału. Druk na backlight jest dwa razy droższy niż na frontlight czy siatce mesh. Drogie są również wydruki na materiale blockout, nie mówiąc już o banerach na materiale typu canvas, który wyglądem przypomina płótno malarskie. Ten typ tkaniny doskonale oddaje kolory. Przeznaczony jest głównie do wnętrz. Najczęściej canvas używany jest do reprodukcji malarskich, aranżacji wnętrz lub do  szczególnych celów reklamowych. Tkanina Canvas jest elastyczna, co ułatwia przechowywanie oraz zapewnia długotrwałość użytkowania.

Banery – wymiary

Najpopularniejsze są oczywiście banery wielkości standardowej. Na ogół stosowane są dwa podstawowe wymiary banerów, 200 cm x 100 cm oraz nieco większy 300 cm x 150 cm.  Prostokątny format jest najbardziej funkcjonalny. Pozwala na swobodny montaż prawie w każdym miejscu bez konieczności zatrudniania sztabu pracowników. Prostokątny baner łatwo złożyć, nie zajmuje dużo miejsca i łatwo go więc przewieźć i zamontować na nowym stanowisku.

Czasami jednak potrzebny nam baner niestandardowy. Jeżeli chcemy zakryć nim całą fasadę budynku, musi być bardzo duży. Czasami z jakichś powodów potrzebny jest nam baner o nieszablonowym kształcie. Na przykład baner kształtem ma nawiązywać do reklamowanego produktu. Dzięki zaawansowanym technologiom poligraficznym i nowoczesnym materiałom to nie jest już żaden problem. Jeżeli jest taka potrzeba, można  zamówić baner w każdym rozmiarze np. 200 cm x 500 cm czy baner w kształcie samochodu.  Dzięki możliwości łączenia poszczególnych brytów czy to za pomocą kleju, zgrzewania czy zszycia można zamówić baner o powierzchni nawet kilkudziesięciu metrów kwadratowych.